Податковий борг можна погасити за рахунок помилково чи надміру сплачених податкових зобов’язань
01.10.2020
Головне управління ДПС в Івано-Франківські області повідомляє, що платник податків має право погасити податковий борг за рахунок помилково або надміру сплачених ним сум інших податкових зобов’язань. Платник може також повернути надміру сплачені кошти на власний рахунок, проте лише за у мови відсутності податкового боргу, або ж його повного погашення. Це передбачено ст.43 Податкового Кодексу України.
Щоб скористатися даним правом, платнику податків необхідно подати до територіальних органів ДПС заяву в довільній формі протягом 1095 днів від дня виникнення помилково чи надміру сплаченої суми чи пені.
В заяві слід зазначити напрям перерахування коштів:
- на погашення грошового зобов’язання чи податкового боргу з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету;
- на банківський поточний рахунок платника податків;
- на повернення коштів у готівковій формі за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку (п. 43.4 ст. 43 ПКУ).
Згідно п. 43.5 ст. 43 ПКУ контролюючий орган не пізніше ніж за п’ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п’яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Повернення платнику податків помилково чи надміру сплачених коштів здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.
Однак, надміру сплачений податок з доходів фізичних осіб, що розраховується на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку, може зараховуватися лише для перекриття зобов’язань даного податку у майбутніх періодах.
До речі, подати заяву на повернення чи перекидання надміру або ж помилково сплачених коштів платник може й за допомогою Електронного кабінету. Нагадаємо, що за допомогою даного сервісу можна сформувати та надіслати до органів податкової служби також податкову звітність, запити на отримання інформації, заяви для реєстрації платниками окремих податків. Крім того, платник може у режимі реального часу отримати доступ до особистої інформації, а саме отримати відомості про суми отриманих доходів і утриманих податків, стан поданої звітності тощо.
Фізичним особам надана матеріальна допомога за рахунок міського бюджету: що з ПДФО?
01.10.2020
Податківці нагадують, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку на доходи фізичних осіб (далі – ПДФО) не включаються такі доходи, як сума державної та соціальної матеріальної допомоги, державної допомоги, компенсацій (включаючи грошові компенсації особам з інвалідністю, на дітей з інвалідністю при реалізації індивідуальних програм реабілітації осіб з інвалідністю, суми допомоги по вагітності та пологах), винагород і страхових виплат, які отримує платник ПДФО з бюджетів та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування та у формі фінансової допомоги особам з інвалідністю з Фонду соціального захисту інвалідів згідно із законом. Норми визначені п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Податкового кодексу України від (далі – ПКУ).
Згідно з ст. 16 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» із змінами та доповненнями (далі - Закон № 280) органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються Законом № 280 та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. До виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься, зокрема, затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування (п. 22 ст. 26 Закону № 280). Відповідно до положень ст. 34 Закону № 280 до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, делеговані повноваження, зокрема щодо вирішення відповідно до законодавства питань про надання пільг і допомоги, пов’язаних з охороною материнства і дитинства.
Враховуючи викладене вище, матеріальна допомога, що надається фізичним особам за рахунок міського бюджету, не підлягає оподаткуванню ПДФО за умови виконання міською радою затвердженої програми соціально-економічного розвитку чи цільової програми з питань діяльності місцевого самоврядування, в якій передбачено надання такої допомоги за рахунок коштів місцевого бюджету (з конкретним визначенням її напрямів, умов надання та кошторисом).
Згідно з Довідником ознак доходів, наведеним у додатку до Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (розрахунок за формою № 1ДФ), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 із змінами, доходи у вигляді матеріальної допомоги, отримані фізичними особами за рахунок коштів місцевого бюджету (з конкретним визначенням її напрямів, умов надання та кошторисом), відображаються відповідним органом місцевого самоврядування у податковому розрахунку за формою № 1ДФ під ознакою доходу «128».